arnos.gr

Tips για την Εξέταση – Αρχαία Β’ Γυμνασίου

Tips για την Εξέταση – Αρχαία Β’ Γυμνασίου

Α. Στον κλάδο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας
Οι μαθητές θα πρέπει:
να μελετήσουν προσεκτικά το κείμενο που τους έχει δοθεί, προτού ξεκινήσουν να απαντούν στις ερωτήσεις
να μελετήσουν προσεκτικά κάθε ερώτημα, ώστε να κατανοήσουν πλήρως τι ακριβώς τους ζητείται
να εντοπίσουν το απόσπασμα του κειμένου που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των ερωτήσεων κατανόησης ή ερμηνείας και να διατυπώσουν την απάντησή τους στα νέα ελληνικά, αξιοποιώντας παράλληλα (μέσα σε παρένθεση) και αυτούσια αποσπάσματα του αρχαίου κειμένου, τα οποία τεκμηριώνουν την απάντησή τους
να προσέξουν ιδιαίτερα την ορθογραφία και τη σημασία των λέξεων που περιλαμβάνονται στις λεξιλογικές ασκήσεις
να αφιερώσουν τον απαραίτητο χρόνο στις γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις.

Συγκεκριμένα:

  • προτού απαντήσουν οποιαδήποτε γραμματική παρατήρηση, οφείλουν να αναγνωρίσουν τον κάθε τύπο που τους έχει δοθεί και να προβούν στην αναλυτική κλίση του συγκεκριμένου χρόνου, φωνής, έγκλισης (αν πρόκειται για ρήμα), αριθμού (αν πρόκειται για ουσιαστικό), γένους, αριθμού (αν πρόκειται για επίθετο, αντωνυμία, μετοχή).
  • προτού προβούν στη συντακτική αναγνώριση των όρων που τους ζητείται, οφείλουν να συντάξουν προσεκτικά την πρόταση που τους έχει δοθεί, ξεκινώντας από τους κύριους όρους (ρήμα, υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο) και συνεχίζοντας, αν χρειάζεται, με τους προσδιορισμούς.

Β. Στον κλάδο των Αρχαίων Ελληνικών Κειμένων από Μετάφραση (Ιλιάδα του Ομήρου)
Οι μαθητές θα πρέπει:
να μελετήσουν προσεκτικά το κείμενο που τους έχει δοθεί, προτού ξεκινήσουν να απαντούν στις ερωτήσεις
να μελετήσουν προσεκτικά κάθε ερώτημα, ώστε να κατανοήσουν πλήρως τι ακριβώς τους ζητείται
• να εντοπίσουν στο κείμενο όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των ερωτήσεων και να τις αξιοποιήσουν, ώστε να τεκμηριώσουν την άποψή τους με στοιχεία του κειμένου
να εστιάσουν στις πληροφορίες της εισαγωγής ή στα ερμηνευτικά σχόλια του διδακτικού βιβλίου που θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν
να λάβουν υπόψιν ότι κάθε ενότητα που θα χωρίσουν θα πρέπει να αναφέρεται σε διαφορετικό θέμα, ή σε διαφορετικό τόπο – σκηνή δράσης ή σε διαφορετικό χρονικό πλαίσιο ή σε διαφορετικό πρόσωπο
να αναγνωρίσουν την οπτική της αφήγησης και να εντοπίσουν τους αφηγηματικούς τρόπους, τη λειτουργία του χρόνου, τα σχήματα λόγου. Οφείλουν να κατονομάσουν κάθε είδος αφηγηματικής τεχνικής, αφηγηματικού τρόπου, εκφραστικού μέσου και να παραθέσουν αυτούσιο το σχετικό απόσπασμα που επιβεβαιώνει την απάντησή τους.
να χαρακτηρίσουν με επίθετα ή να περιγράψουν τη συναισθηματική κατάσταση, τις αξίες, την προσωπικότητα των ηρώων, τεκμηριώνοντας την απάντησή τους με βάση τη στάση, τη δράση ή τις σκέψεις των προσώπων
να διακρίνουν στοιχεία πολιτισμού
να εκφράσουν τεκμηριωμένα την προσωπική τους άποψη, συγκρίνοντας:

  • θεσμούς, ήθη, έθιμα, αξίες, ιδέες, αγαθά της ομηρικής εποχής με τα αντίστοιχα της σύγχρονης εποχής ή
  • ένα πρόσωπο του κειμένου με ένα άλλο πρόσωπο ενός παράλληλου κειμένου. Ο συσχετισμός ή η διάκριση των ηρώων γίνεται με κριτήριο τις ιδέες, τις αξίες, τη στάση ή τη συμπεριφορά τους.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

Γενικά, χρειάζεται:
ψυχραιμία,
σωστή διαχείριση του χρόνου και των θεμάτων (ξεκινάμε πάντα με τα ερωτήματα που μας φαίνονται πιο εύκολα και αφήνουμε τα δυσκολότερα ή πιο απαιτητικά ζητήματα για το τέλος),
προσεκτική κατανόηση του ζητουμένων, ώστε να μη βγούμε εκτός θέματος,
επιμελημένη έκφραση (με έμφαση στο πλούσιο λεξιλόγιο, στην τήρηση των γραμματικών και συντακτικών κανόνων, στην ορθογραφία, στη σαφήνεια και στην ακρίβεια διατύπωσης των νοημάτων),
τεκμηρίωση των απαντήσεων,
ορθή δομή, συνοχή και αλληλουχία των ιδεών.