arnos.gr

Δυσαριθμησία: Αγκάλιασε την με εμπιστοσύνη & πραγματικά παραδείγματα ζωής

Σήμερα, πρόκειται να συζητήσουμε για την δυσαριθμησία. Και όχι λόγω του γεγονότος ότι είναι κάτι κοντά σε κάτι που μας προκαλεί άγχος ή φόβο, αλλά μια ενδιαφέρουσα κατάσταση που πρέπει να αγκαλιάσουμε και να αποσαφηνίσουμε. Αλλά ας αρχίσουμε με τον ορισμό του όρου…

Τι ακριβώς είναι η δυσαριθμησία;

Η Δυσαριθμησία είναι ένα κοινό πρόβλημα μάθησης που έχει αντίκτυπο στην ικανότητα των παιδιών προς τα μαθηματικά. Ο όρος επινοήθηκε στη δεκαετία του 1940, αλλά πλήρως αναγνωρίστηκε το 1974 μέσα από το έργο του Τσεχοσλοβάκου ερευνητή Ladislav Kosc, ο οποίος την όρισε ως «μια διαρθρωτική διαταραχή των μαθηματικών ικανοτήτων που προκαλείται από δυσλειτουργία στα τμήματα του εγκεφάλου τα οποία χρησιμοποιούνται σε μαθηματικούς υπολογισμούς, χωρίς ταυτόχρονη βλάβη των γενικών νοητικών ικανοτήτων».

Το να μην κατανοεί κάποιος πλήρως την Άλγεβρα ή το Λογισμό στα πανεπιστήμια, δεν σημαίνει ότι έχει δυσαριθμησία. Αντιθέτως… αυτή η κατάσταση επηρεάζει τις πιο βασικές δεξιότητες, όπως το να δυσκολεύεται κάποιος με την πιο βασική αριθμητική όπως την πράξη: 5 + 2 = 7.

Απλώς για να την ορίσουμε με απλότητα, δυσαριθμησία είναι μια κατάσταση που καθιστά δύσκολο για τα παιδιά να εκτελούν μαθηματικές εργασίες, όπως η κατανόηση εννοιών που σχετίζονται με αριθμό ή η χρήση συμβόλων ή λειτουργιών που απαιτούνται για μαθηματικά προβλήματα. Μερικές φορές, τα παιδιά δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν τις ποσότητες ή έννοιες όπως τι είναι μεγαλύτερο ή μικρότερο ή να συνδυάσει το ψηφίο 5 με την αντίστοιχη λέξη “πέντε” (αριθμητική αντίληψη).

Είναι αρκετά λογικό το γεγονός ότι τα παιδιά με δυσαριθμησία μπορούν να καταλάβουν τη λογική πίσω από τα μαθηματικά, αλλά όχι πώς ή πότε πρέπει να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους, όταν έχουν να λύσουν ένα μαθηματικό πρόβλημα. Αυτό που είναι πραγματικά εντυπωσιακό, είναι το γεγονός ότι τα παιδιά με δυσαριθμησία μπορούν να κρατήσουν πολλούς και μεγάλους αριθμούς στο μυαλό, αλλά δυσκολεύονται πραγματικά να λύσουν ένα πρόβλημα μαθηματικών (working memory). Η μνήμη εργασίας (working memory)  είναι ένα γνωστικό σύστημα με περιορισμένη χωρητικότητα που είναι υπεύθυνο για την προσωρινή συγκράτηση των πληροφοριών που είναι διαθέσιμες για επεξεργασία. Η μνήμη εργασίας επιτρέπει τη διαχείριση των αποθηκευμένων πληροφοριών και είναι σημαντική για τη συλλογιστική και την καθοδήγηση της λήψης αποφάσεων και της συμπεριφοράς.

Ωστόσο, δεν πρέπει να ανησυχείτε σε περίπτωση που το παιδί σας έχει δυσαριθμησία, καθώς όπως πρόκειται να συζητήσουμε, υπάρχουν διάφορες στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τη συγκεκριμένη κατάσταση και να αποκτήσουν τις δεξιότητες που χρειάζονται.

Πιστεύετε ότι το παιδί σας μπορεί να έχετε δυσαριθμησία; Το πρώτο πράγμα είναι η διάγνωση, πριν την εξάλειψη ή τουλάχιστον τον περιορισμό αυτής.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………


Πώς αναγνωρίζεται η δυσαριθμησία;

Για να είμαστε σαφείς, είναι απροσδιόριστο τι προκαλεί δυσαριθμησία. Ωστόσο, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει ορισμένους παράγοντες που ενδεχομένως προκαλούν δυσαριθμησία:

Γονίδια: Έρευνες δείχνουν ότι οι διαφορές στη γενετική μπορούν να επηρεάσουν τις επιδόσεις των παιδιών στα μαθηματικά, για αυτό έχουμε συναντήσει πολλές περιπτώσεις όπου η δυσαριθμησία τείνει να κληροδοτείται από γενιά σε γενιά.

Ανάπτυξη του εγκεφάλου: Μελέτες έχουν δείξει ότι άτομα με δυσαριθμησία εμφανίζουν διαφορές στην επιφάνεια, το πάχος και τον όγκο ορισμένων τμημάτων του εγκεφάλου. Επιπλέον, υπάρχουν διαφορές στην ενεργοποίηση περιοχών του εγκεφάλου που συνδέονται με την αριθμητική και μαθηματική επεξεργασία. Ενημερωθείτε σχετικά με τις διαφορές του εγκεφάλου σε παιδιά με δυσαριθμησία.

Περιβάλλον: Πρόωρη ωρίμανση, χαμηλό βάρος γέννησης και διάφοροι παράγοντες που συνδέονται με την καθημερινή ζωή, μπορούν επίσης να καθορίσουν την εμφάνιση δυσαριθμησίας.

Εγκεφαλική βλάβη: Μελέτες δείχνουν ότι τραυματισμός σε ορισμένα μέρη του εγκεφάλου μπορεί να οδηγήσει σε ό,τι οι ερευνητές αποκαλούν επίκτητη δυσαριθμησία.

Βοηθήστε το παιδί σας να προσδιορίσει τις δικές του δυνάμεις, μέσω αυτής της δραστηριότητάς. Είναι απόλυτα αναμενόμενο το γεγονός ότι τα συμπτώματα της δυσαριθμησίας εμφανίζονται κατά την προσχολική ηλικία και γίνονται πιο εμφανή καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά. Έτσι λοιπόν, ας κάνουμε μια σύντομη λίστα από αυτά τα συμπτώματα, σε σχέση με κάθε εκπαιδευτικό βαθμίδα των παιδιών:


Συμπτώματα στην Προσχολική Ηλικία
 (πατήστε εδώ)

  •  Εμφανίζουν πρόβλημα στη διαδικασία της καταμέτρησης
  •  Ξεχνούν αριθμούς – δε θυμούνται τη σωστή σειρά των αριθμών
  •  Δεν αναγνωρίζουν μοτίβα (π.χ. μικρότερο/μεγαλύτερο)
  •  Παρατηρείται πρόβλημα στην αναγνώριση των αριθμητικών συμβόλων
  •  Δε γίνεται κατανοητή η έννοια της καταμέτρησης


Συμπτώματα σε παιδιά ηλικίας 5-10 ετών
 (πατήστε εδώ)

  • Εμφανίζουν δυσκολία στην εκμάθηση και την υπενθύμιση βασικών αριθμητικών πράξεων (π.χ. 5 + 3 = 8)
  • Εμφανίζουν δυσκολία στην αναγνώριση και τη σωστή χρήση αριθμητικών συμβόλων όπως +, –
  • Χρησιμοποιούν τα δάχτυλα για να μετρούν αντί της μαθηματικής τους αντίληψης
  • Εμφανίζουν δυσκολία στην κατανόηση λέξεων που σχετίζονται με τα μαθηματικά (π.χ. μεγαλύτερο από/λιγότερο από)
  • Εμφανίζουν πρόβλημα με οπτικές αναπαραστάσεις αριθμών στο χώρο (π.χ. αριθμογραμμές)

Συμπτώματα σε παιδιά ηλικίας 11-13 ετών (πατήστε εδώ)

  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην κατανόηση της θέσης
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην καθαρή γραφή αριθμητικών ψηφίων
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στα κλάσματα και τη διαδικασία μέτρησης

Συμπτώματα σε παιδιά ηλικίας 14-18 ετών (πατήστε εδώ)

  •  Εμφανίζουν δυσκολία σε διαδικασία που σχετίζεται με χρήματα, συνολικό κόστος ή εκτίμηση στα ρέστα.
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην κατανόηση πληροφοριών που εμφανίζονται σε γραφήματα ή διαγράμματα
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στη διαδικασία της μέτρησης
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην επίλυση του ίδιου μαθηματικού προβλήματος με διαφορετικούς τρόπους

Μαθησιακοί Στόχοι: Οι μαθησιακοί στόχοι είναι όλα τα προηγούμενα και ο Δάσκαλος καλείται να οδηγήσει το παιδί με ασφάλεια, φωτεινότητα και αυτοπεποίθηση προς την κατάκτηση τους, απελευθερώνοντας ουσιαστικά τη μαθηματική τους σκέψη. Αποφεύγοντας τα χρονομετρημένα διαγωνίσματα και μειώνοντας τον αριθμό προβλημάτων προς ανάθεση, ο Δάσκαλος προτρέπει τους μαθητές του να ελέγχουν τις απαντήσεις τους, ώστε μέσα από διαδικασία συλλογιστικής βημάτων και αλγορίθμων και την εξάσκηση γραφής υποδειγματικών προβλημάτων και ασκήσεων, ο μαθητής να είναι σε θέση να παρατηρεί, να αντιλαμβάνεται και  ανακαλύπτει μόνος του τα οποία πιθανά λάθη.

Φυσικά δεν ισχύει ότι όλα τα παιδιά μπορεί να παρουσιάζουν όλα τα συμπτώματα που περιγράφονται παραπάνω, αλλά είναι ζωτικής σημασίας τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς τους, να έχουν μια σαφή εικόνα των πλεονεκτημάτων και αδυναμιών του παιδιού τους, προκειμένου να ακολουθήσουν ορισμένα βήματα για την εξάλειψή των τελευταίων.

Όσον αφορά το πώς αναγνωρίζεται η δυσαριθμησία, η αξιολόγηση πρέπει να πραγματοποιηθεί, είτε στο σχολείο είτε μέσω ενός εμπειρογνώμονα (π.χ. σχολικοί ψυχολόγοι, παιδοψυχολόγοι και νευροψυχολόγοι Παιδιατρικής), έτσι ώστε να είναι διαχειρίσιμη.

Πώς διαχειρίζεται η δυσαριθμησία;

Τα παιδιά με δυσαριθμησία, ανεξάρτητα από φύλο ή την ηλικία, χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη για να έχουν μια ωφέλιμη πρόοδο στα μαθηματικά, να διαχειρίζονται τις ασκήσεις τους και να έχουν επιτυγχάνουν στις εξετάσεις τους. Υπάρχει μια σειρά από στρατηγικές προς χρήση ώστε να γίνει διαχειρίσιμη η δυσαριθμησία και να βρεθούν τα σωστά εργαλεία για τις ανάγκες του κάθε παιδιού.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις πρακτικές ή εργαλεία είτε ως tutor ή ως σχολικός δάσκαλος, ή στο σπίτι… ακριβώς όπως αυτές που περιγράφονται στο ακόλουθο video:

SHARE

Σήμερα, πρόκειται να συζητήσουμε για την δυσαριθμησία. Και όχι λόγω του γεγονότος ότι είναι κάτι κοντά σε κάτι που μας προκαλεί άγχος ή φόβο, αλλά μια ενδιαφέρουσα κατάσταση που πρέπει να αγκαλιάσουμε και να αποσαφηνίσουμε. Αλλά ας αρχίσουμε με τον ορισμό του όρου…

Τι ακριβώς είναι η δυσαριθμησία;

Η Δυσαριθμησία είναι ένα κοινό πρόβλημα μάθησης που έχει αντίκτυπο στην ικανότητα των παιδιών προς τα μαθηματικά. Ο όρος επινοήθηκε στη δεκαετία του 1940, αλλά πλήρως αναγνωρίστηκε το 1974 μέσα από το έργο του Τσεχοσλοβάκου ερευνητή Ladislav Kosc, ο οποίος την όρισε ως «μια διαρθρωτική διαταραχή των μαθηματικών ικανοτήτων που προκαλείται από δυσλειτουργία στα τμήματα του εγκεφάλου τα οποία χρησιμοποιούνται σε μαθηματικούς υπολογισμούς, χωρίς ταυτόχρονη βλάβη των γενικών νοητικών ικανοτήτων».

Το να μην κατανοεί κάποιος πλήρως την Άλγεβρα ή το Λογισμό στα πανεπιστήμια, δεν σημαίνει ότι έχει δυσαριθμησία. Αντιθέτως… αυτή η κατάσταση επηρεάζει τις πιο βασικές δεξιότητες, όπως το να δυσκολεύεται κάποιος με την πιο βασική αριθμητική όπως την πράξη: 5 + 2 = 7.

Απλώς για να την ορίσουμε με απλότητα, δυσαριθμησία είναι μια κατάσταση που καθιστά δύσκολο για τα παιδιά να εκτελούν μαθηματικές εργασίες, όπως η κατανόηση εννοιών που σχετίζονται με αριθμό ή η χρήση συμβόλων ή λειτουργιών που απαιτούνται για μαθηματικά προβλήματα. Μερικές φορές, τα παιδιά δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν τις ποσότητες ή έννοιες όπως τι είναι μεγαλύτερο ή μικρότερο ή να συνδυάσει το ψηφίο 5 με την αντίστοιχη λέξη “πέντε” (αριθμητική αντίληψη).

Είναι αρκετά λογικό το γεγονός ότι τα παιδιά με δυσαριθμησία μπορούν να καταλάβουν τη λογική πίσω από τα μαθηματικά, αλλά όχι πώς ή πότε πρέπει να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους, όταν έχουν να λύσουν ένα μαθηματικό πρόβλημα. Αυτό που είναι πραγματικά εντυπωσιακό, είναι το γεγονός ότι τα παιδιά με δυσαριθμησία μπορούν να κρατήσουν πολλούς και μεγάλους αριθμούς στο μυαλό, αλλά δυσκολεύονται πραγματικά να λύσουν ένα πρόβλημα μαθηματικών (working memory). Η μνήμη εργασίας (working memory)  είναι ένα γνωστικό σύστημα με περιορισμένη χωρητικότητα που είναι υπεύθυνο για την προσωρινή συγκράτηση των πληροφοριών που είναι διαθέσιμες για επεξεργασία. Η μνήμη εργασίας επιτρέπει τη διαχείριση των αποθηκευμένων πληροφοριών και είναι σημαντική για τη συλλογιστική και την καθοδήγηση της λήψης αποφάσεων και της συμπεριφοράς.

Ωστόσο, δεν πρέπει να ανησυχείτε σε περίπτωση που το παιδί σας έχει δυσαριθμησία, καθώς όπως πρόκειται να συζητήσουμε, υπάρχουν διάφορες στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τη συγκεκριμένη κατάσταση και να αποκτήσουν τις δεξιότητες που χρειάζονται.

Πιστεύετε ότι το παιδί σας μπορεί να έχετε δυσαριθμησία; Το πρώτο πράγμα είναι η διάγνωση, πριν την εξάλειψη ή τουλάχιστον τον περιορισμό αυτής.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………


Πώς αναγνωρίζεται η δυσαριθμησία;

Για να είμαστε σαφείς, είναι απροσδιόριστο τι προκαλεί δυσαριθμησία. Ωστόσο, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει ορισμένους παράγοντες που ενδεχομένως προκαλούν δυσαριθμησία:

Γονίδια: Έρευνες δείχνουν ότι οι διαφορές στη γενετική μπορούν να επηρεάσουν τις επιδόσεις των παιδιών στα μαθηματικά, για αυτό έχουμε συναντήσει πολλές περιπτώσεις όπου η δυσαριθμησία τείνει να κληροδοτείται από γενιά σε γενιά.

Ανάπτυξη του εγκεφάλου: Μελέτες έχουν δείξει ότι άτομα με δυσαριθμησία εμφανίζουν διαφορές στην επιφάνεια, το πάχος και τον όγκο ορισμένων τμημάτων του εγκεφάλου. Επιπλέον, υπάρχουν διαφορές στην ενεργοποίηση περιοχών του εγκεφάλου που συνδέονται με την αριθμητική και μαθηματική επεξεργασία. Ενημερωθείτε σχετικά με τις διαφορές του εγκεφάλου σε παιδιά με δυσαριθμησία.

Περιβάλλον: Πρόωρη ωρίμανση, χαμηλό βάρος γέννησης και διάφοροι παράγοντες που συνδέονται με την καθημερινή ζωή, μπορούν επίσης να καθορίσουν την εμφάνιση δυσαριθμησίας.

Εγκεφαλική βλάβη: Μελέτες δείχνουν ότι τραυματισμός σε ορισμένα μέρη του εγκεφάλου μπορεί να οδηγήσει σε ό,τι οι ερευνητές αποκαλούν επίκτητη δυσαριθμησία.

Βοηθήστε το παιδί σας να προσδιορίσει τις δικές του δυνάμεις, μέσω αυτής της δραστηριότητάς. Είναι απόλυτα αναμενόμενο το γεγονός ότι τα συμπτώματα της δυσαριθμησίας εμφανίζονται κατά την προσχολική ηλικία και γίνονται πιο εμφανή καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά. Έτσι λοιπόν, ας κάνουμε μια σύντομη λίστα από αυτά τα συμπτώματα, σε σχέση με κάθε εκπαιδευτικό βαθμίδα των παιδιών:


Συμπτώματα στην Προσχολική Ηλικία
 (πατήστε εδώ)

  •  Εμφανίζουν πρόβλημα στη διαδικασία της καταμέτρησης
  •  Ξεχνούν αριθμούς – δε θυμούνται τη σωστή σειρά των αριθμών
  •  Δεν αναγνωρίζουν μοτίβα (π.χ. μικρότερο/μεγαλύτερο)
  •  Παρατηρείται πρόβλημα στην αναγνώριση των αριθμητικών συμβόλων
  •  Δε γίνεται κατανοητή η έννοια της καταμέτρησης


Συμπτώματα σε παιδιά ηλικίας 5-10 ετών
 (πατήστε εδώ)

  • Εμφανίζουν δυσκολία στην εκμάθηση και την υπενθύμιση βασικών αριθμητικών πράξεων (π.χ. 5 + 3 = 8)
  • Εμφανίζουν δυσκολία στην αναγνώριση και τη σωστή χρήση αριθμητικών συμβόλων όπως +, –
  • Χρησιμοποιούν τα δάχτυλα για να μετρούν αντί της μαθηματικής τους αντίληψης
  • Εμφανίζουν δυσκολία στην κατανόηση λέξεων που σχετίζονται με τα μαθηματικά (π.χ. μεγαλύτερο από/λιγότερο από)
  • Εμφανίζουν πρόβλημα με οπτικές αναπαραστάσεις αριθμών στο χώρο (π.χ. αριθμογραμμές)

Συμπτώματα σε παιδιά ηλικίας 11-13 ετών (πατήστε εδώ)

  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην κατανόηση της θέσης
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην καθαρή γραφή αριθμητικών ψηφίων
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στα κλάσματα και τη διαδικασία μέτρησης

Συμπτώματα σε παιδιά ηλικίας 14-18 ετών (πατήστε εδώ)

  •  Εμφανίζουν δυσκολία σε διαδικασία που σχετίζεται με χρήματα, συνολικό κόστος ή εκτίμηση στα ρέστα.
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην κατανόηση πληροφοριών που εμφανίζονται σε γραφήματα ή διαγράμματα
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στη διαδικασία της μέτρησης
  •  Εμφανίζουν δυσκολία στην επίλυση του ίδιου μαθηματικού προβλήματος με διαφορετικούς τρόπους

Μαθησιακοί Στόχοι: Οι μαθησιακοί στόχοι είναι όλα τα προηγούμενα και ο Δάσκαλος καλείται να οδηγήσει το παιδί με ασφάλεια, φωτεινότητα και αυτοπεποίθηση προς την κατάκτηση τους, απελευθερώνοντας ουσιαστικά τη μαθηματική τους σκέψη. Αποφεύγοντας τα χρονομετρημένα διαγωνίσματα και μειώνοντας τον αριθμό προβλημάτων προς ανάθεση, ο Δάσκαλος προτρέπει τους μαθητές του να ελέγχουν τις απαντήσεις τους, ώστε μέσα από διαδικασία συλλογιστικής βημάτων και αλγορίθμων και την εξάσκηση γραφής υποδειγματικών προβλημάτων και ασκήσεων, ο μαθητής να είναι σε θέση να παρατηρεί, να αντιλαμβάνεται και  ανακαλύπτει μόνος του τα οποία πιθανά λάθη.

Φυσικά δεν ισχύει ότι όλα τα παιδιά μπορεί να παρουσιάζουν όλα τα συμπτώματα που περιγράφονται παραπάνω, αλλά είναι ζωτικής σημασίας τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς τους, να έχουν μια σαφή εικόνα των πλεονεκτημάτων και αδυναμιών του παιδιού τους, προκειμένου να ακολουθήσουν ορισμένα βήματα για την εξάλειψή των τελευταίων.

Όσον αφορά το πώς αναγνωρίζεται η δυσαριθμησία, η αξιολόγηση πρέπει να πραγματοποιηθεί, είτε στο σχολείο είτε μέσω ενός εμπειρογνώμονα (π.χ. σχολικοί ψυχολόγοι, παιδοψυχολόγοι και νευροψυχολόγοι Παιδιατρικής), έτσι ώστε να είναι διαχειρίσιμη.

Μην το χάσετε!!! Βιώστε την εμπειρία μέσω συγκεκριμένων success stories αποδοχής της δυσαριθμησίας… από το μαθητή της διπλανής πόρτας σε διάσημες προσωπικότητες.

…………………………………………………………………………………………………………………………..…………………


Πώς διαχειρίζεται η δυσαριθμησία;

Τα παιδιά με δυσαριθμησία, ανεξάρτητα από φύλο ή την ηλικία, χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη για να έχουν μια ωφέλιμη πρόοδο στα μαθηματικά, να διαχειρίζονται τις ασκήσεις τους και να έχουν επιτυγχάνουν στις εξετάσεις τους. Υπάρχει μια σειρά από στρατηγικές προς χρήση ώστε να γίνει διαχειρίσιμη η δυσαριθμησία και να βρεθούν τα σωστά εργαλεία για τις ανάγκες του κάθε παιδιού.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις πρακτικές ή εργαλεία είτε ως tutor ή ως σχολικός δάσκαλος, ή στο σπίτι… ακριβώς όπως αυτές που περιγράφονται στο ακόλουθο video:https://www.youtube.com/embed/EYIGzqE5IMc?feature=oembed

Έτσι, ας συνοψίσουμε τι έχουμε παρακολουθήσει στο παραπάνω video, σχετικά με τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε είτε ως tutors, ή ως σχολικοί δάσκαλοι ή ως γονείς προκειμένου να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαχειρίζονται τη δυσαριθμησία:

Tutors: Ένας δάσκαλος Μαθηματικών, ως άτομο που έχει την εμπειρία εργασίας με μαθητές διαφορετικού μαθησιακού επιπέδου, είναι σε θέση να καθοδηγήσει κάθε παιδί για το πώς θα προσεγγίσει τα μαθηματικά προβλήματα πιο αποτελεσματικά. Έτσι, είναι ικανός να βοηθήσει το παιδί σας να εξασκήσει τις ικανότητές του στα μαθηματικά με έναν πιο αργό, λιγότερο αγχωτικό τρόπο… μέσω εκπαιδευτικών τεχνολογικών εργαλείων. Είμαι ένθερμος οπαδός της χρήσης εφαρμογών και παιχνιδιών εκπαιδευτικής τεχνολογίας, όχι μόνο ως διασκέδαση, αλλά ως αναπόσπαστο μέρος της διδακτικής και μαθησιακής εμπειρίας. Τα παιχνίδια είναι ζωτικής σημασίας, καθώς μπορούν να στοχεύσουν σε συγκεκριμένους τομείς δυσκολιών/παρανόησης στα μαθηματικά και να παρακινήσουν τους μαθητές να εξασκούνται οι ίδιοι σε κάθε μαθηματική τεχνική που πρέπει να κατανοήσουν, αλλά δεν έχουν ακόμη πλήρως κατακτήσει.
Αυτά είναι λοιπόν τα ακόλουθα:


Διδασκαλία στην τάξη
: Είναι πολύ σημαντικό για κάθε παιδί με δυσαριθμησία, να αξιολογείται συνεχώς και να μάθει να εργάζεται σε ομάδες, έτσι ώστε να έχει μία στοχευμένη διαχείριση αυτής της κατάστασης. Πιο συγκεκριμένα:

  • Θα ήταν πολύ ωφέλιμο τόσο για τους δασκάλους όσο και για τους μαθητές με δυσαριθμησία, να αποφεύγουν τα χρονομετρημένα διαγωνίσματα πάνω σε βασικές μαθηματικές έννοιες, όπως την προπαίδεια.
  • Σε ό,τι αφορά την αυτοεκτίμηση των μαθητών, δεν είναι ευχάριστο για έναν μαθητή να ολοκληρώνει ένα ολόκληρο φύλλο εργασίας, μόνο για να ειπωθεί πως κάθε απάντηση είναι λάθος και θα πρέπει να το κάνει ξανά. Αντ’ αυτού, οι δάσκαλοι πρέπει να ελέγχουν κάθε τόσο τις απαντήσεις, μετά από μερικά προβλήματα. Ως αποτέλεσμα, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μάθουν από τα λάθη τους και να αισθάνονται ενδυναμωμένοι μέσα από μία αίσθηση βελτίωσης. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι πρέπει να επαινούμε τους αγώνες και την σκληρή δουλειά των παιδιών — ακόμη και αν τα αποτελέσματα δεν είναι τέλεια.
    Ας τα βοηθήσουμε να προσδιορίσουν συγκεκριμένα πλεονεκτήματα τους και να τους προσφέρουμε θετική ενίσχυση. Εάν το παιδί αρχίζει να υποτιμά τον εαυτό του, μην το αγνοήσετε. Αντιθέτως, εφαρμόστε τις προαναφερθείσες τεχνικές, προκειμένου να βοηθήσετε το παιδί καθώς το ίδιο δυσκολεύεται να τις εφαρμόσει. Εδώ, μπορείτε να βρείτε μια ποικιλία από τρόπους, σχετικά με το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να οικοδομήσει αυτοεκτίμηση.Αυτοί είναι λοιπόν οι ακόλουθοι:
  • Οι δάσκαλοι πρέπει να δημιουργήσουν μία λίστα από βήματα και αλγόριθμους που πρέπει να ακολουθούνται για την επίλυση ενός προβλήματος πολλαπλών βημάτων. Παρέχοντας στους μαθητές αριθμημένες βήμα προς βήμα οδηγίες, θα τους βοηθήσει να οικοδομήσουν καλά δομημένα μονοπάτια μάθησης στο μυαλό τους, όσον αφορά την αποσαφήνιση και την επίλυση ενός προβλήματος μαθηματικών.
  • Η γραφή υποδειγματικών προβλημάτων και ασκήσεων στον πίνακα θα μπορούσε να βοηθήσει επίσης τους μαθητές, ώστε να είναι θέση να δημιουργήσουν άρτιες κατηγοριοποιημένες σημειώσεις.
  • Δίνοντας σε κάθε μαθητή πίνακα επανεγγραφής, θα τον βοηθήσει να ολοκληρώνει κάθε φορά ένα βήμα της επίλυσης του εκάστοτε προβλήματος ώστε σταδιακά να είναι σε θέση να ανακαλύπτει μόνος του τα όποια πιθανά λάθη.
  • Χρήση γραφημάτων με λαμπερά χρώματα, διαγραμμάτων και οπτικών αναπαραστάσεων των μαθηματικών προβλημάτων.
  • Μείωση του αριθμού προβλημάτων προς ανάθεση

Δουλεύοντας στο σπίτι: Όπως αναλύσαμε προηγουμένως, οι άνθρωποι με δυσαριθμησία παρουσιάζουν ένα έλλειμμα στην ικανότητα του εγκεφάλου να επεξεργάζεται πληροφορίες που σχετίζονται με τους αριθμούς. Υπό μία ευρύτερη έννοια, έχουν δυσκολία με μαθηματικές πράξεις, ακολουθία από πληροφορίες, προϋπολογισμό χρόνου και τήρηση χρονοδιαγραμμάτων. Αλλά η λύση σε αυτήν την κατάσταση είναι θαυμάσια… τόσο όμορφα και τόσο απλά! Προσαρμόστε την αφηρημένη μαθηματική πληροφορία στην καθημερινή ζωή και οι μαθητές με δυσαριθμησία θα επιτύχουν. Να το θέσουμε απλά, δεν υπάρχει καμία ανάγκη να μάθει το παιδί σας Λογισμό, μπορείτε να το βοηθήσετε να οικοδομήσει τις μαθηματικές δεξιότητες μόνο του και να αποκτήσει εμπιστοσύνη με τις ακόλουθες απλές καθημερινές πρακτικές:

  • Χρησιμοποιήστε παραδείγματα της «Πραγματικής ζωής» & φυσικά αντικείμενα. Για παράδειγμα, όταν πηγαίνετε σε παντοπωλεία για ψώνια, μιλήστε του πόσα ρέστα θα λάβετε στο ταμείο, ή πόσα μήλα σας θα χρειαστείτε για τα γεύματα μίας εβδομάδας. Όλα αυτά και ακόμη περισσότερα παραδείγματα από την καθημερινή ζωή, θα ενισχύσουν την αριθμητική αίσθηση του παιδιού σας, καθώς επίσης και τις οπτικο-χωρικές δεξιότητες του.
  • Παίξτε μαθηματικά παιχνίδια. Παίζοντας με το παιδί σας συνήθη επιτραπέζια παιχνίδια (π.χ. CandylandSorry, και Mancala) που συμπεριλαμβάνουν καταμέτρηση, απλούς αριθμητικούς υπολογισμούς και άρτιες κινητικές δεξιότητες, θα το βοηθήσουν να μάθει πώς να χρησιμοποιεί αριθμούς μέσα από ένα διασκεδαστικό και χαρούμενο τρόπο.
  • Εργαστείτε με το παιδί σας ως προς τη διαχείριση του χρόνου. Πολλά παιδιά με δυσαριθμησία αντιμετωπίζουν δυσκολία στο να αναγνωρίζουν πόσος χρόνος έχει περάσει ώστε να προχωρήσουν στην επόμενη δραστηριότητα. Εργαστείτε με το παιδί σας ως προς τη διαχείριση του χρόνου και δημιουργήστε ένα σύστημα, προκειμένου να το βοηθήσετε να βελτιώσει τη δική του αίσθηση του χρόνου. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε τις υπενθυμίσεις ενός κινητού τηλεφώνου, οπτικούς χρονομετρητές «Time Timer», ή να επιτρέψετε στο παιδί σας να κάνει συχνά διαλείμματα κατά τη διάρκεια επίλυσης των ασκήσεων του στο σπίτι.
  • Βοηθήστε το παιδί σας με τις ασκήσεις του. Τα μαθηματικά προβλήματα των οποίων η επίλυση βασίζεται σε πολλαπλά βήματα, μπορεί να φαίνονται δύσκολα για τα παιδιά με δυσαριθμησία και χωρίς βοήθεια θα είναι αβέβαιοι ως προς το από πού να ξεκινήσουν ή τι πρέπει να κάνουν για να τα λύσουν. Λοιπόν, βοηθήστε τα κάνοντας μερικά προβλήματα μαζί και κατακερματίζοντας τη διαδικασία της επίλυσης σε μικρά κομμάτια. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί σας θα αρχίσει να λαμβάνει μία αίσθηση από τα απαιτούμενα βήματα.
  • Βοηθήστε το παιδί σας να έχει εμπιστοσύνη στον εαυτόν του. Μάθετε όσο πολύ όπως μπορείτε για την κατάσταση του παιδιού σας και δίνετε του θετική ενθάρρυνση, οποτεδήποτε εσείς μπορείτε. Όπως αναφέραμε παραπάνω, ακόμη και αν το παιδί σας αγωνίζεται να κατανοήσει μία βασική μαθηματική έννοια, να είστε εκεί για το ίδιο το παιδί να το επαινείτε για την προσπάθεια του. Το να είστε υπομονετικοί και να το καθοδηγείτε μέσα από τα εμπόδια, θα βοηθήσει το παιδί σας να αισθανθεί περισσότερο σίγουρο και πρόθυμο να αντιμετωπίσει νέες διδακτικές έννοιες.

Ανεξαρτήτως των στρατηγικών που πρέπει να ακολουθούνται, είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι, θα πρέπει να έχουμε κατά νου κάτι συγκεκριμένο: τα παιδιά που δυσκολεύονται στα μαθηματικά, συχνά αισθάνονται ιδιαίτερο άγχος όταν πρόκειται να κάνουν οποιαδήποτε εργασία που σχετίζεται με τα μαθηματικά, ιδιαίτερα όταν σχετίζονται με ασκήσεις ή εξετάσεις. Έτσι, δεν είναι σε θέση να επικεντρωθούν στην εκμάθηση του προβλήματος ή να επιτύχουν στο διαγώνισμα, επειδή ανησυχούν για το ότι δεν αποδίδουν. Ένα από τα κλειδιά στο να βοηθήσουμε τα παιδιά μας με δυσαριθμησία, είναι να τους διδάσκουμε πώς να διαχειρίζονται το άγχος και έτσι θα είναι σε θέση να απορροφούν τις πληροφορίες και οποιεσδήποτε βοηθητικές τεχνικές.

Τόσο όμορφα… τόσο απλά!!!

Βρείτε τη Λύση με εμάς και τους e-tutors της Arnos Online Education. Αγαπητοί συνάδελφοι δάσκαλοι, σας προσκαλούμε να εγγραφείτε δωρεάν, στην ιστοσελίδα μας teachers.arnos.gr και θα είναι ευχαρίστηση μας να καθορίσουμε τα επόμενα βήματα δράσης και δημιουργικότητας μας, με ειλικρινή αισθήματα χαράς και φροντίδας ως προς τους γονείς και τα παιδιά μας.

¨Μην ξεχνούμε ότι οι σκέψεις μας είναι εκείνες που δημιουργούν τα όρια… και πως τα όρια αιχμαλωτίζονται από την αδράνεια μας”.

Κρόκος Π. Ιωάννης: Μαθηματικός – Πολιτικός Μηχανικός

Τσιλιβής Κ. Βασίλειος: Μαθηματικός

Πρόσθετο Υλικό

  1. Συνήθεις Ερωτήσεις για τη Δυσαριθμησία (πατήστε εδώ)
  2. Πατήστε εδώ και μέσω μίας μοναδικής προσομοίωσης δείτε τη δυσαριθμησία μέσα από τα μάτια του παιδιού σας.Έχει το παιδί σας δυσαριθμησία; Εδώ είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε και πώς να ενεργήσετε στη συνέχεια.


Πηγές Άρθρου