Περιγραφή
Το τετράδιο σπουδής «Αρχαία Ελληνικά Β΄ Γυμνασίου» της φιλολόγου Νικολέττας Πατερέλη και των εκδόσεων ΑΡΝΟΣ έχει ως στόχο να βοηθήσει τους μαθητές που φοιτούν στη Β΄ Γυμνασίου να κατανοήσουν, να κατακτήσουν και να εμπεδώσουν την ύλη του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών.
Σε κάθε διδακτική ενότητα εμπεριέχονται:
- απόδοση του αρχαίου κειμένου κατά λέξη στα νέα ελληνικά,
- ερωτήσεις κατανόησης βασισμένες στη μετάφραση του κειμένου,
- λεξιλογικές ασκήσεις εμπλουτισμού των γνώσεων των μαθητών με βάση την οικογένεια λέξεων του λήμματος που δίνεται στον λεξιλογικό πίνακα
- ετυμολογικές ασκήσεις βασισμένες στα φαινόμενα της παραγωγής και της σύνθεσης λέξεων στην αρχαία ελληνική
- ολοκληρωμένη επανάληψη σε γραμματικά ή συντακτικά φαινόμενα που διδάχτηκαν στην Α΄ Γυμνασίου,
- επαναληπτικές ασκήσεις εμπέδωσης της γραμματικής και του συντακτικού, βασισμένες στις γνώσεις που έχουν ήδη κατακτήσει οι μαθητές,
- συμπληρωματικές παρατηρήσεις που, σε συνδυασμό με τη θεωρία του σχολικού εγχειριδίου, ολοκληρώνουν τη γνώση των μαθητών στο γραμματικό ή συντακτικό φαινόμενο που διδάσκονται στη συγκεκριμένη ενότητα,
- ασκήσεις εμπέδωσης του γραμματικού ή συντακτικού φαινομένου της ενότητας
- απόδοση του παράλληλου αρχαίου κειμένου στα νέα ελληνικά,
- ερωτήσεις κατανόησης και συσχέτισης του παράλληλου κειμένου και του κειμένου αναφοράς,
- επιπλέον ασκήσεις επανάληψης στο κείμενο, στο λεξιλόγιο, στην ετυμολογία, στη γραμματική και στο συντακτικό της εκάστοτε ενότητας.
Αναλυτικά το περιεχόμενο των ενοτήτων του γ τεύχους:
ΕΝΟΤΗΤΑ 13, Η σωστή στάση στο θέμα της τροφής
Στην ενότητα 13 οι μαθητές:
- θα προβληματιστούν για την άποψη του συγγραφέα του κειμένου πάνω στο θέμα της διατροφής,
- θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με λέξεις της ετυμολογικής οικογένειας του ουσιαστικού τό σῖτον,
- θα μελετήσουν τις παρασύνθετες λέξεις και τη διαδικασία δημιουργίας τους,
- θα μελετήσουν τον σχηματισμό και την κλίση της υποτακτικής φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων στη μέση φωνή.
ΕΝΟΤΗΤΑ 14, Απρόσκλητοι βοηθοί
Στην ενότητα 14 οι μαθητές:
- θα μελετήσουν μια ευχάριστη διήγηση για τη «συνεργασία» των δελφινιών με τους ανθρώπους,
- θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με την οικογένεια λέξεων του ρήματος νέμω,
- θα γνωρίσουν την ονοματοποιία και την καταχρηστική παραγωγή λέξεων,
- θα κατανοήσουν τη μεταφορική χρήση των λέξεων,
- θα γνωρίσουν τους ονοματικούς και τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς της αρχαίας ελληνικής.
ΕΝΟΤΗΤΑ 15, Η Αθήνα προπύργιο της Ευρώπης
Στην ενότητα 15 οι μαθητές:
- θα έρθουν σε επαφή με έναν επιτάφιο λόγο και θα εστιάσουν στον στόχο του ομιλητή,
- θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με αρχαία και νέα ελληνικά ομόρριζα του ρήματος φρονέω -ῶ,
- θα κάνουν επανάληψη σε ετυμολογικά φαινόμενα που έχουν ήδη διδαχθεί,
- θα μελετήσουν τον σχηματισμό και την κλίση της ευκτικής φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων στη μέση φωνή και της ευκτικής μέλλοντα του εἰμί,
- θα εξοικειωθούν με βασικά χαρακτηριστικά των ομοιόπτωτων ονοματικών προσδιορισμών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 16, Μεγαλόψυχη στάση
Στην ενότητα 16 οι μαθητές:
- θα έρθουν σε επαφή με το κείμενο «Μυθιστορία Ἀλεξάνδρου», που αναδεικνύει τη μεγαλοψυχία του Αλεξάνδρου,
- θα εξοικειωθούν με την ετυμολογική οικογένεια του επιθέτου αἴτιος,
- θα κάνουν επανάληψη σε φαινόμενα σχετικά με τη σύνθεση λέξεων, που έχουν διδαχτεί έως τώρα,
- θα μελετήσουν τον σχηματισμό και την κλίση της προστακτικής φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων στη μέση φωνή, καθώς και των κτητικών αντωνυμιών,
- θα εξοικειωθούν με βασικά χαρακτηριστικά των ετερόπτωτων ονοματικών προσδιορισμών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 17, Το πάθημα των ερωδιών
Στην ενότητα 17 οι μαθητές:
- θα έρθουν σε επαφή με ένα φυσιοδιφικό κείμενο και θα εντοπίσουν τα στοιχεία που συνδέονται με σημάδια που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να προβλέπουν τον καιρό,
- θα γνωρίσουν την ετυμολογική οικογένεια του ουσιαστικού τό ὕδωρ,
- θα κάνουν επανάληψη σε ετυμολογικά φαινόμενα, που έχουν διδαχτεί έως τώρα,
- θα μελετήσουν τα είδη των επιρρηματικών προσδιορισμών και ειδικότερα τα βασικά χαρακτηριστικά των εμπρόθετων.
ΕΝΟΤΗΤΑ 18, Τα μειονεκτήματα του γραπτού λόγου σε σχέση με τον προφορικό
Στην ενότητα 18 οι μαθητές:
- θα έρθουν σε επαφή με ένα ρητορικό κείμενο το οποίο προβάλλει ορισμένη θέση και τη στηρίζει με επιχειρήματα,
- θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με παράγωγα και σύνθετα του ουσιαστικού δόξα, που προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα δοκῶ,
- θα κάνουν επανάληψη σε ετυμολογικά φαινόμενα, που διδάχθηκαν στις ενότητες 11 – 18,
- θα κάνουν επανάληψη σε γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα, που διδάχθηκαν στις ενότητες 11 – 18.
Αξιολογήσεις
Δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση ακόμη.