arnos.gr

Η αξία των κουίζ

Στον ΑΡΝΟ δημιουργήσαμε μια νέα υπηρεσία, τα quiz γνώσεων, που είναι διαθέσιμα στην εφαρμογή Arnos Learn.

Στόχος των κουίζ είναι να ενεργοποιούμε τη σκέψη των μαθητών μέσα από την αιτιολόγηση. Αιτιολόγηση που είναι δοσμένη με λόγο καθαρό και απλό, με εικόνες μεταφορές και οπτικοποίηση.

Θέτουμε πολύπλοκα και πολυποίκιλα ερωτήματα, ώστε ο μαθητής να συνειδητοποιήσει το γνωστικό πεδίο.

Στον ΑΡΝΟ πρωτοπορούμε και μοιραζόμαστε μαζί σας το άρθρο του καθηγητή Bruce W. Kennedy, ενδεικτικό της παγκόσμιας τάσης που επικρατεί όσον αφορά τη σημασία των κουίζ για την εκπαίδευση.

Βρείτε την εφαρμογή μας για Android κινητά εδώ: https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.arnos.learn

 «Η αξία των κουίζ»

Στην τάξη μου, γράφει ο  Bruce W. Kennedy, χρησιμοποιώ τα κουίζ γιατί μου δίνουν ξεκάθαρη εικόνα  τι μαθαίνουν και τι συγκρατούν οι μαθητές μου. Τα κουίζ έχουν πολλά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με άλλους τύπους αξιολογήσεων: είναι πιο γρήγορα στο να τα κάνεις, γρηγορότερα στο να τα βαθμολογήσεις, έχεις άμεσα αποτελέσματα και ανατροφοδότηση. Τέλος, είναι λιγότερο αγχωτικά από τις μεγάλες και επίπονες εξετάσεις.

Μια σχολική τάξη ή ένα οποιοδήποτε ακαδημαϊκό περιβάλλον, όπως πανεπιστημιακό μάθημα, τάξη πιστοποίησης ή επαγγελματικής κατάρτισης, μπορεί να χρησιμοποιήσει τα κουίζ, για να προαγάγει τη μάθηση, αλλά και να  διατηρήσει τις γνώσεις σε όλη τη διάρκεια  της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτή είναι και η διαφορά  με τη λογική της «πολύωρης» εξέτασης, που προκαλεί ανησυχία  και άγχος στους μαθητές.

Θυμηθείτε όταν φοιτούσαμε στο γυμνάσιο, το λύκειο και το πανεπιστήμιο, που  είχαμε μία ή δύο τελικές εξετάσεις σε ένα μάθημα. Αυτό που κάναμε ήταν να καθυστερούμε τη μελέτη εβδομάδα με την εβδομάδα και να  αναβάλουμε συνειδητά το συνεχόμενο και πολύωρο διάβασμα. Ετοιμαζόμασταν για την εξέταση την τελευταία στιγμή και στηριζόμασταν  στη βραχυπρόθεσμη μνήμη μας μια νύχτα (ίσως όλη τη νύχτα) πριν από την εξέταση.

Επειδή, ως δάσκαλος, νοιάζομαι ιδιαίτερα για την ευημερία και την απόδοση των μαθητών μου, ως εναλλακτική λύση τούς αναθέτω εβδομαδιαία κουίζ κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Συνήθως, διαρκούν 10-15 λεπτά και είναι με βάση το υλικό που διδάχτηκαν την προηγούμενη εβδομάδα.

Οι ερωτήσεις είναι τύπου σωστό-λάθος, πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή άλλου τύπου.  Και, όπως  έχει αποδειχθεί στην πράξη, η προσέγγιση με την ανάμειξη διαφορετικών ειδών ερωτήσεων είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος διδασκαλίας και αξιολόγησης της γνώσης.

Πηγαίνοντας τα κουίζ μου ένα βήμα παραπέρα: οι μαθητές μου και εγώ βαθμολογούμε  τα κουίζ τους στην τάξη. Δεν τα παίρνω και τα επιστρέφω στο  επόμενο μάθημα λυμένα. Αντίθετα, οι μαθητές κρατούν τα κουίζ τους και μέσα στην τάξη παρουσιάζουμε καθεμιά ερώτηση, την απαντούμε, την αναλύουμε και τη βαθμολογούμε.

Επιβεβαιώνουμε τις σωστές απαντήσεις και αναλύουμε τις  λάθος, για να καταλάβουμε γιατί είναι λάθος. Μερικές φορές ένας μαθητής μπορεί να δώσει μια λογική εξήγηση, για ποιον λόγο, για παράδειγμα, μπορεί να είναι μια λάθος απάντηση σωστή και υπό ποιες προϋποθέσεις. Σε τέτοιες περιπτώσεις ανταμείβω τον  μαθητή  με επιπλέον επιβράβευση, επειδή το κουίζ έχει στόχο τη μάθηση και όχι μόνο το βαθμό. Οι συζητήσεις γύρω από τις ερωτήσεις-απαντήσεις των κουίζ αναδεικνύουν την κριτική σκέψη των μαθητών, ενώ η ακρόασή τους  μπορεί να ωφελήσει τους πάντες.  Θα αναφερθώ, στη συνέχεια, σε  άλλα πλεονεκτήματα, που κατέγραψα κατά  τη χρήση κουίζ για τη διδασκαλία και την αξιολόγηση της γνώσης.

Έχοντας, λοιπόν, αρκετά μικρά κουίζ αντί μια πολύωρη-μεγάλη εξέταση μπορούμε να εξαλείψουμε την πίεση που ασκεί στον μαθητή ο αντίκτυπος ενός κακού αποτελέσματος, που μπορεί να ήταν και τυχαίο. Και αυτό, γιατί οι μαθητές γνωρίζουν και περιμένουν μια αξιολόγηση κουίζ κάθε εβδομάδα, οπότε μελετούν και προετοιμάζονται διαρκώς κατά τη διάρκεια του χρόνου και όχι μια φορά στο τέλος του εξαμήνου ή της σχολικής χρονιάς.

Η συχνή χρήση των κουίζ μπορεί να μειώσει το άγχος και τις ανησυχίες και να προετοιμάσει σωστά τους μαθητές για τις εξετάσεις. Κάνοντας τα κουίζ πριν και έπειτα από ένα μάθημα, και αφού έχει παρουσιαστεί στους μαθητές το υλικό της διδασκαλίας, δίνεται στους συμμετέχοντες άμεση ανατροφοδότηση σχετικά με την αποτελεσματικότητα της μελέτης τους και των γνώσεων που έχουν αποκτήσει από αυτήν.

Επιπλέον, αν  οι μαθητές δεν μπορούν να συμμετέχουν στο συγκεκριμένο  μάθημα, για οποιονδήποτε λόγο, μπορούν να λάβουν το κουίζ, να το λύσουν και να βεβαιωθούν αν  γνωρίζουν το αντικείμενο της διδασκαλίας.

Έως τώρα, η περιγραφή μου για τη  χρήση των κουίζ αφορά τις πραγματικές γνώσεις. Ωστόσο, το κουίζ μπορεί να αξιολογήσει την ικανότητα του μαθητή με σχέση με μια διαδικασία ή μια τεχνική.

Ο κατακερματισμός της  μάθησης και της αξιολόγησης σε κομμάτια, με κουίζ, μπορεί να παράσχει σε έναν μαθητή  τα σκαλοπάτια, για να επιδείξει την ικανότητα του επί μιας διαδικασίας ή μιας περίπλοκης μεθοδολογίας.

Τρέχουσες έρευνες έχουν δείξει  ότι ο εγκέφαλος είναι μια ιδιόμορφη μηχανή μάθησης, απαιτώντας μονάδες μάθησης που είναι μεμονωμένες. Η εκμάθηση αποσπασμάτων ή  μερών μιας έννοιας και η εξέταση με κουίζ αυτών των μερών, φαίνεται να ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες του εγκεφάλου μας για την αφομοίωση πληροφοριών.

Μελέτες δείχνουν ότι αυτό βοηθά τόσο τους αθλητές όσο και τους μαθητές να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους και τις βαθμολογίες τους. Μικρότερα νοητικά “πακέτα” πληροφοριών, που παρουσιάζονται εδώ και εκεί, με χρόνο στο μεσοδιάστημα για επεξεργασία των πληροφοριών, φαίνεται ότι βοηθούν τη μάθηση πιο αποτελεσματικά από ό, τι μια μαζική έκρηξη πληροφοριών.

Και τέλος, με βάση τα σχόλια των μαθητών μου, συμφωνούν και εκείνοι με τη χρήση των κουίζ. Επομένως, συνιστάται οι εκπαιδευτικοί και οι εκπαιδευτές να ενσωματώνουν κουίζ ως μέσο διδασκαλίας και αξιολόγησης.

Αρχική Πηγή: https://www.nature.com/articles/laban.857.pdf?origin=ppub